Najprostszy sposób na obniżenie stresu w dowolnej sytuacji

Jeśli w jakiejś sytuacji ciągle reagujesz lękiem, stresem, gniewem… i chciałbyś przestać, to właśnie tego szukałeś.

Dawno nie było na blogu czystego NLP (w sumie to sztuczka z terapii behawioralno-poznawczej, ale NLP to po prostu zabieranie wzorców, więc…). Metoda wiąże się mniej lub bardziej ze Swish Pattern i z Fast Phobia Cure.

 

Jak to zrobić

  1. Opanuj jakąś prostą technikę relaksacyjną. Tak, poważnie, musisz sam znaleźć jakieś narzędzie. Chociaż z drugiej strony świadome rozluźnianie kolejnych mięśni czy głębokie (ale spokojne) oddychanie to już technika relaksacyjna…
  2. Ustal co wywołuje w Tobie reakcję, która Ci się nie podoba i stwórz hierarchię takich sytuacji. Jeśli na przykład bardzo wkurwia Cię sąsiad opowiadający o swojej pracy, to zapewne sam widok sąsiada denerwuje Cię mniej itd.
  3. Wyobraź sobie stan, który denerwuje Cię najmniej z listy i wykonaj technikę relaksacyjną. Powtarzaj, aż Twoja reakcja będzie Ci odpowiadać.
  4. Wykreśl stan, z którym właśnie pracowałeś z listy i wróć do punktu 3.

Jeśli wpływ na sytuacje na żywo będzie za słaby to hej, masz technikę relaksacyjną, której możesz też użyć wtedy. Chociaż biorąc pod uwagę jak działamy, to najpewniej efekt będzie zadowalający.

Dlaczego to działa

Ponieważ ludzie się uczą. Kiedyś musiałeś nauczyć się reagować w jakiś głupi sposób na rzeczywistość i zadziałało, to teraz nauczysz się reagować w rozsądny sposób i też zadziała.

Uczenie w tym wypadku (i zaskakującej większości innych) kojarzenie reakcji z bodźcem. Bodźcem jest sytuacja, w której Twoja reakcja Ci nie odpowiada, a reakcją jest… cóż, Twoja reakcja.

Początkowo planowałem napisać coś więcej o mechanizmie, ale to naprawdę jest tak proste.

Co jeszcze możesz zrobić

Terapia behawioralno-poznawcza jest fajna, ale to jednak trochę mało, żeby zatrzymywać się na etapie „mniejszego stresu”. Z jakiegoś powodu jest to myśl nawiedzająca niewielu terapeutów.

Możesz nauczyć się tworzenia/podmieniania dowolnej reakcji na dowolną inną reakcję. Są jednak pewne ograniczenia, przez które podstawowa wersja z zamianą leku na relaks jest najpewniejsza.

Po pierwsze musisz mieć pewną metodę wywoływania nowej reakcji. Jeśli chcesz relaks wystarczy Google, jeśli jednak masz ochotę na szaloną ekscytację połączoną z flow i chwilowym oświeceniem, to może się okazać że masz przed sobą kilka miesięcy/lat pracy nad pierwszym punktem.

Druga kwestia jest trochę mniej poważna, ale warto o niej pamiętać. Praktycznie nie jesteś w stanie być zrelaksowany i przerażony w tym samym czasie, ale wiele innych reakcji da się w miarę połączyć, w związku z czym jedna reakcja może występować w jakimś stopniu z drugą, a nie zamiast niej. Na szczęście rzadko chcesz zamieniać ze sobą akurat takie, które da się połączyć („chcę być zniechęcony zamiast smutny widząc mojego szefa” nie jest najczęstszą prośbą klientów psychologów).

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (6 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)
Najprostszy sposób na obniżenie stresu w dowolnej sytuacji, 4.0 out of 5 based on 6 ratings
Twoi znajomi też mogą skorzystać!
Autor: Jakub Królikowski

brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Connect with Facebook