Jak Skala Najbardziej (Według Psychiatrów) Stresujących Wydarzeń Może Pomóc Ci Wyluzować

Istnieje oficjalna skala „stresogenności” różnych wydarzeń w życiu.

Nie da się nie zauważyć wzorca, w który wszystkie się wpisują.

A skoro jest jakiś schemat, to pewnie da się go obejść…

Najbardziej stresujące wydarzenia

W 1967 psychiatrzy Rahe i Holmes postanowili sprawdzić czy stresujące wydarzenia mogą w jakiś sposób mieć związek z chorobami ich pacjentów. Zgadza się, rzeczywiście odkryli pewną zależność.

Efektem ich pracy jest skala SRRS. Jeśli chcesz możesz w łatwo znaleźć testy online, które podpowiedzą czy jesteś w grupie podwyższonego ryzyka jeśli chodzi o zdrowie psychiczne.

Jakie były najbardziej stresujące wydarzenia?

Śmierć współmałżonka
Rozwód
Separacja
Więzienie
Śmierć bliskiego członka rodziny
Choroba
Małżeństwo
Zwolnienie
Emerytura

W kolejnych punktach pojawiają się jeszcze takie określenia „zmiana częstotliwości kłótni” czy „niecodzienny osobisty sukces”.

Dlaczego mógłbyś się tym stresować

Odpowiedź jest odrobinę mniej oczywista niż się wydaje, ale dalej dość prosta: bo to poważna zmiana.

Nie jest szczególnie istotne czy nowa sytuacja jest lepsza czy gorsza, ważne jest tylko to, że jest inna. Inne badania sugerują, że urlop istotnie podnosi ryzyko zawału.

Jak możesz wykorzystać tę wiedzę, żeby stresować się mniej? Nie mówię tutaj o takim poziomie luzu, żeby wyrok skazujący na 5 lat więzienia Cię nie wzruszał (choć pewnie i to da się zrobić), ale możesz spokojnie być bardziej spokojny na co dzień.

Przydatne jest moje ulubione pojęcie psychologiczne: dysonans poznawczy. Jeśli ominęła Cię przyjemność zagłębiania się w encyklopedyczną definicję zapamiętaj po prostu, że dysonans poznawczy zachodzi kiedy nasze wyobrażenia o świecie i sam świat są rażąco odmienne.

Łatwo w ten sposób wyjaśnić, dlaczego poważna zmiana jest stresująca – masz jakiś obraz przyszłości, swoje nawyki, przekonania i nagle dzieje się coś, dzięki czemu wszystkie one stają się kompletnie bezwartościowe. Na przykład masz nawyk wstawania rano, oddawania 8 godzin swojego życia dziennie, rytuały po powrocie z pracy, tożsamość pracownika blablabla, a tu nagle emerytura.

Co możesz poprawić w codziennym życiu

Czego więc potrzebujesz, żeby się zestresować?

1. Wizji przyszłości, przekonań, rytuałów, nawyków.

2. Świata, który udowodni Ci jak bardzo się mylisz.

Oczywiście najprostszą opcją jest wyeliminowanie drugiego czynnika. Jeśli jednak z jakiegoś powodu nie chcesz zapaść się w świat iluzji, religii, teorii spiskowych i hipotezy sprawiedliwego świata proponuję jednak zająć się punktem drugim.

Walczenie z nawykami, rytuałami i odruchem planowania przyszłości na tyle, żeby ewentualny rozwód nie wpływał znacząco na Twoją wizję świata mogłoby trochę utrudniać życie. I pewnie przyspieszyłoby rozwód.

Za to możesz ułatwić sobie realizacją wszelkich małych spraw. Jeśli nie chcesz, aby jakieś zdarzenie było dla Ciebie stresogenne:

1. Nie planuj jak dokładnie będzie przebiegać.

2. Jeśli musisz planować, nie wyobrażaj sobie co dokładnie zmieni w Twojej przyszłości

3. Jeśli zmiana w Twojej przyszłości jest kluczowa, nie planuj przebiegu zdarzenia liniowo. Określaj wiele możliwych dróg osiągnięcia podcelów.

I pamiętaj, że życie nie jest tak do końca na poważnie 😉

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.2/5 (5 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 3 votes)
Jak Skala Najbardziej (Według Psychiatrów) Stresujących Wydarzeń Może Pomóc Ci Wyluzować, 4.2 out of 5 based on 5 ratings
Twoi znajomi też mogą skorzystać!
Autor: Jakub Królikowski

jeden genialny komentarz

  1. xaero212 pisze:

    „I pamiętaj, że życie nie jest tak do końca na poważnie.”

    Dziękuję, mi wystarczy 😉 Serio, zawsze się tym kieruję i zmiana podejścia jest natychmiastowa.

    Jesteś młody? Wszystko możesz jeszcze naprawić/zmienić, take it easy.

      (Zacytuj)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Connect with Facebook