Czy Poddajesz Się Słodkiej Naiwności?

Ostatnio czytałem przypadkowy artykuł o masowym nielegalnym pobieraniu nowej książki pisany przez jej autora. Nic szczególnie szokującego nawet jeśli dodać do tego, że książka była na temat psychologii oszustw. Skoro można ją pobrać za darmo, to ludzie to zrobią.

Spodobał mi się za to krótki fragment autorefleksji autora. Nie tłumaczę słów dokładnie, ale

„Wcześniej uważałem, że informacja powinna być jak najbardziej wolna. Jak można było się domyślić, szybko zmieniłem na ten temat opinię, kiedy moje położenie się zmieniło i to moje prawa autorskie były naruszane.”

W tym krótkim fragmencie mamy 2 ważne lekcje. Pierwsza to taka, że Twoja opinia zależy od Twojej pozycji zawsze i wszędzie, a im szybciej to zaakceptujesz tym lepiej dla Ciebie. Druga jest trochę dłuższa i bardziej uniwersalna.

Photo by JD Hancock

Czy wyniki badań dotyczą też Ciebie?

Mnóstwo ludzi ma w zwyczaju ignorować wiedzę, którą zdobywają – szczególnie w odniesieniu do siebie. Moją ulubioną grupą w tej kategorii są studenci: psychologii zarywający noc przed kolokwium z biologii snu, pedagogiki uczący się na pamięć dlaczego uczenie się na pamięć nie działa, HRu nie przyjmujący się problemami z zatrudnieniem w HR itd. Dorzuciłbym coś z uczelni technicznych, ale tam oderwanie od rzeczywistości ujawnia się dopiero w pracy.

Świetnym przykładem są reklamy. Powiedz, czy reklamy mają wpływ na to, jakie produkty wybierasz?

Reklamy działają, koniec dyskusji. Nawet te niewyrafinowane, telewizyjne 20 sekundowe spoty, pokazujące Ci że dzięki nowym orzeszkom będziesz miał lepszą pozycje społeczną.

Powszechna opinia brzmi: „Reklamy może działają, ale nie na mnie. No, może te śmieszne, bo je zapamiętuję.”. Swoją drogą, takie herezje głoszą tylko osoby niemające pojęcia o czym mówią – psychologowie i marketerzy w miarę akceptują, że reklama ma na nich wpływ.

Kilka powszechnych błędów

Poniżej masz kilka błędów, które (podobnie jak wszyscy inni) najpewniej popełniasz na co dzień i nawet o tym nie wiesz. Od dziś, możesz zacząć brać drobną poprawkę na to, że i tak nic z nimi nie zrobisz J

(Tak, na wiki znajdziesz dużo dłuższą listę, baw się)

Złudzenie ponadprzeciętności – w dowolnej dziedzinie ponad 50% ludzi jest przekonanych, że ich zdolności wykraczają poza normę.

Efekt horoskopowy – opisy, które pasują do większości ludzi są uznawane za szczegółowo dopasowane do odbiorcy i prawdziwe, szczególnie jeśli są prawdziwe. Np. „dostrzegasz swoją wyjątkowość, ale potrafisz zaakceptować że pewne cechy dzielisz z innymi”.

Fenomen sprawiedliwego świata  – świat jest sprawiedliwy, a ludzie otrzymują to, na co zasługują.

Heurystyka dostępności – przeceniamy prawdopodobieństwo zdarzeń, z którymi łączą się większe emocje, np. wygrana na loterii czy katastrofa powietrzna.

A jak Ty myślisz? Czy jesteś tą jedyną osobą, której nie imają się reklamy, uzależnienia, błędy we wnioskowaniu i stereotypy? Bierzesz na co dzień poprawkę na ograniczenia umysłowe, którym na pewno podlegasz?

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.7/5 (3 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Czy Poddajesz Się Słodkiej Naiwności?, 4.7 out of 5 based on 3 ratings
Twoi znajomi też mogą skorzystać!
Autor: Jakub Królikowski

brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Connect with Facebook