Chcesz Być Naprawdę Świetny w Łóżku? Sprawdź Jak Szybko Zasypiać!

Wybierz kilka technik dla siebie i zasypiaj w mniej niż 10 minut!

Zawsze lubiłem eksperymentować ze snem (ok, głównie z jego brakiem). Nie miałem problemów z zasypianiem, ale do kilku sztuczek musiałem nauczyć się zapadać w sen dosłownie momentalnie. Sen dwufazowy z drzemką traci sens, jeśli zasypiasz ponad 5 min – o śnie polifazowym nawet nie mówiąc.

Wiem, że dla osób które mają z tym problemem podawanie czasu zasypiania w minutach brzmi jak kompletna abstrakcja, ale naprawdę da się to zrobić. Musisz znaleźć swój największy problem i sobie z nim poradzić.

Problem 1: hałas i światło

Szczególnie istotne, jeśli chcesz sypiać w środku dnia (w nocy sprawę zwykle załatwi telefon na komisariat). Można nauczyć się zasypiać przy nawet głośnych bardzo dźwiękach, ale raczej nie warto trenować tej umiejętności, jeśli nie mieszkasz na stałe na terenie ostrzału artyleryjskiego.

Rozwiązanie:

Najprostsza do rozwiązania kwestia. Maseczki na oczy są naprawdę niesamowitym wynalazkiem, sypiałem w nich przy pełnym oświetleniu w środku dnia. Zatyczki do uszu też się sprawdzają, tylko musisz pamiętać o głośniejszym budziku. Te rzeczy są wygodne, w końcu producentom zależy na zwiększaniu sprzedaży.

Problem 2: gonitwa myśli

Kładziesz się spać i nagle myślisz o wszystkim co możesz zrobić jutro, co by było gdyby, co wydarzyło się dzisiaj, co wymaga załatwienia w tym tygodniu… Co chwile się orientujesz i chcesz przestać myśleć, ale zaraz wpadasz z powrotem.

Rozwiązanie 1:

Pierwsza kwestia to załatwienie spraw. Dlaczego od strony spokoju psychicznego musisz robić listy rzeczy do zrobienia to temat na osobny artykuł, ale uwierz mi że tak jest. Jeśli stworzysz zewnętrzny system (np. kartkę papieru) na której możesz zapisać wszystko co musisz zrobić, to Twój mózg da Ci spokój.

Rozwiązanie 2:

Zupełnie osobnym tematem są fantazje, które nie mają sensu. Oczywiście jeśli czujesz, że nie masz kontroli nad myślami które do Ciebie napływają, to jest to dobry moment na kontakt z psychiatrą, ale zazwyczaj da się z nimi coś zrobić. Jeśli masz dialog wewnętrzny, postaraj się go zamienić na obrazy. Jeśli masz zbyt emocjonujące wizje, postaraj się zmienić ich formę (podobnie jak tutaj), albo ich treść.

Problem 3: brak senności

Nie chce Ci się spać. No nie i już. Zero zmęczenia, czytasz trzecią książkę i kończysz piąty projekt. A w ogóle, to czytasz ten artykuł o 5 nad ranem.

Rozwiązanie 1:

Pierwsza opcja jest taka, że już spieprzyłeś sytuację i nic z tym nie zrobisz. Jak? Wstając za późno i śpiąc za długo. Jeśli przespałeś 12h i wstałeś o 17:00, to nie ma opcji że zaśniesz o 22. Jak sprawdzić, czy nie śpisz za długo? Redukuj ilość snu, aż uda Ci się zasnąć o wymarzonej godzinie a potem dodawaj go, żeby senność łapała Cię około godziny przed porą, o której chcesz się położyć.

Podobnie sprawa ma się z dietą i ćwiczeniami. Jeśli Twój organizm trawi, a już szczególnie świeżo przyjęte węglowodany (słodycze, kanapeczki, paluszki, chipsy), to ciężko będzie go przekonać do snu. Oczywiście zasypianie z tętnem podniesionym po treningu też może być trudniejsze.

Rozwiązanie 2:

Możliwe też, że po prostu nie umiesz się relaksować. To znów temat na osobny artykuł (ludzie o tym nawet ładnych kilka książek napisali), ale jest kilka sztuczek, które zadziałają od razu.

Rozluźnij się mechanicznie.  Napnij wszystkie mięśnie ciała, które jesteś w stanie objąć uwagą. 5-10 sekund wystarczy. A teraz świadomie rozluźnij wszystkie po kolei. Jak już je rozluźnisz, skupi się na twarzy rozluźnij całą swoją mimikę.

Pobaw się hipnagogami. Jest taki piękny etap między czuwaniem a zaśnięciem, który potrafi przerażać ludzi. Słyszysz dźwięki, których nie ma. Informacja wzrokowa nie układa się w całość. Spadasz i unosisz się. To wszystko hipnagogi. Naucz się je wyczuwać (najwygodniej jest manipulować wrażeniami ciała: szukać wibracji albo poruszać kończynami w wyobraźni), a szybciej będziesz do nich docierał.

 

Dzięki temu każdy będzie pod wrażeniem Twoich umiejętności łóżkowych. Masz jakieś swoje ulubione sztuczki? 😉

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.8/5 (6 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +3 (from 3 votes)
Chcesz Być Naprawdę Świetny w Łóżku? Sprawdź Jak Szybko Zasypiać!, 4.8 out of 5 based on 6 ratings
Twoi znajomi też mogą skorzystać!
Autor: Jakub Królikowski

9 genialnych kometarzy

  1. „jest to dobry moment na kontakt z psychiatrą” Ojj, chyba muszę poszukać psychiatry w swoim mieście ; ). A tak btw. fajny artykuł.

    Pozdrawiam,
    Damian Słoński.

      (Zacytuj)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. Piotr Kotkowski pisze:

    Odliczanie od xxx do 0 w jakimś reasonable tempie też daje radę. Umysł w pewnym momencie się gubi i zasypia :)

      (Zacytuj)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. Aleksandra pisze:

    Dla mnie dobrym sposobem jest (z zamkniętymi oczami oczywiście) skierowanie wzroku trochę wyżej. Gdy mamy zamknięte oczy, „patrzymy” tak jakby trochę w dół. Należy unieść wzrok i patrzeć przed siebie lub nawet wyżej, tak, by nie było to męczące.

      (Zacytuj)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  4. Damian:
    Głosy w głowie zaczynają być problemem, jak nie da się im przerywać 😉

    Piotrek:
    Do tego powoli. Z pełną wizualizacją, jak powoli rysujesz tę cyfrę, a potem ją zmazujesz. Zanudzić mózg na śmierć: psucie treści wizualizacji :)

    Aleksandra:
    Tego nie znałem. Następnym razem spróbuję zejść poniżej minuty w zasypianiu 😀 Dzięki.

    Enjoy ;]

      (Zacytuj)

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  5. Kuba: No to mam jeszcze czas na wizytę ; )

      (Zacytuj)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  6. Bardzo przyjemny artykuł :). Szkoda, że tak mało napisałeś o samym dialogu wewnętrznym. Sam miałem kiedyś z tym problem. Przed zaśnięciem myślałem dosłownie o wszystkim. Teraz zasypiam dosłownie w niecałą minutę. Pomogły mi 2 rzeczy:
    1. Zacząłem planować na papierze swój następny dzień. Przeważnie wieczorem myślimy o swoich problemach, o tym jak zaplanować jutrzejszy dzień, w co się ubierzemy (tu płeć żeńska) itp. Kiedy zacząłem wieczorem robić sobie plan następnego dnia, dialog wewnętrzny momentalnie minął. Byłem pewien tego, że wstanę, otworzę terminarz i wszystko będzie napisane, o niczym nie zapomnę. Świetna sprawa ;). W trakcie dnia to również działa, kiedy robię sobie drzemkę. Nie muszę planować „kurcze, co zrobić za godzinę” itd.
    2. Pisanie ekspresywne. Czasem nie mogłem zasnąć bo się czymś przejmowałem, martwiłem o coś, albo myślałem jak odwrócić pewne sytuacje, które wcześniej się wydarzyły. Teraz jeśli czuję, że coś mnie trapi, biorę kartkę, długopis i wypisuję wszystko co mi dyktuje podświadomość. Czasem to nie ma składu i ładu, czasem to wygląda jak wypociny zbuntowanego dzieciaka, różnie. Kiedy wszystko już wypiszę, jeszcze raz to czytam, stwierdzam, że to mnie już nie dotyczy, drę kartkę i ją wyrzucam. Warto spróbować ;).

    Pozdrawiam !

      (Zacytuj)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Punkt 1 to dokładnie to -- już nie muszę o tym myśleć no to… nie będę o tym myśleć!

      Do 2 trudniej mi się odnieść, nie pamiętam kiedy mogłem mieć ostatnio taki problem. Ale jeśli działa, to dzięki za dodanie, pewnie się komuś przyda :)

      Enjoy ;]

        (Zacytuj)

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  7. Kartka papieru i długopis to chyba najlepszy wynalazek :)

    Jakiś czas temu przed każdym snem z 5-10 minut ślęczałem nad kartką i spisywałem myśli, swoją drogą, czasami przychodziły świetne pomysły, problem zniknął aż do ostatniego tygodnia. Od kilku nocy mam znowu problem z zasypianiem i spisuje myśli przed snem i znowu działa świetnie :) Także polecam serdecznie każdemu nocnemu markowi i Andrzejowi :)

      (Zacytuj)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  8. lu2000 pisze:

    Zasypianie w 5 min? to brzmi dla mnie jak marzenie zcietej glowy :(
    Ciesze sie gdy uda mi sie zasnac w godzine….
    Probowalam spisywac problemy i zadania ale…. teraz mam ich czesc spisana na laptopie w pracy, czesc na laptopie w domu, czesc na iPad, czesc na komorce reszta na luznych kartkach w czelusciach mojej torebki!!! :(
    Dzis sprobuje to troche uporzadkowac…. moze uda mi sie zejsc do pol godz :) byloby super.

      (Zacytuj)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Connect with Facebook