5 Nawyków, Które Budują Siłę Woli

Jeśli zastanawiasz się dlaczego tak trudno Ci zacząć robić coś nowego, albo osiągnąć odległy cel, to ten wpis jest dla Ciebie.

Siła woli jest tym, co przepycha nas przez pierwsze etapy wprowadzania zmian. I dokładnie do tego należy jej używać.

Zasada 0:

Unikaj polegania na sile woli zawsze, kiedy to możliwe. To najgorsza możliwa podstawa działania jaką mamy. Poważnie.

Zużywa się momentalnie (minuty). Jak odrobinę ją przecenimy to włącza się nam strach. Jedyną chyba zaletą jest jak szybko rośnie jej zapas przy właściwym podejściu, ale znów górna granica jest relatywnie nisko.

Ale cóż, tylko taki sprzęt na ten moment mamy. Prace nad wyższą technologią trwają, ale jakoś do tego czasu trzeba dożyć.

Dlatego chcesz jak najszybciej przestać korzystać z siły woli i przejść na nawyk.

No ale jak zebrać jej na tyle, żeby móc wprowadzać te nawyki?

1. Ćwiczenia fizyczne

Jedno z najpopularniejszych postanowień noworocznych. Naturalnie, jak wszystkie, nie udaje się.

O tyle wygodne, że możesz stopniować poziom trudności. Najprostsze są ćwiczenia w zorganizowanej grupie, które opłacasz z góry i na które przyjeżdżasz wracając z pracy. Trochę trudniej jest samemu zebrać się w domu (i zachować regularność), aż do etapu wychodzenia z domu tylko po to, żeby poćwiczyć na siłownii.

Do tego pozwala Ci zaobserwować wiele rzeczy w swoich zachowaniach. Np. wyjście z domu jest zwykle trudniejsze niż przebiegnięcie 5 km (o ile jesteś w stanie fizycznie to zrobić 😉 ), ale robi się o wiele prostsze po ubraniu stroju sportowego, co samo z siebie jest dość łatwe itd.

2. Wstawanie rano

Już nawet nie chodzi o wstawanie wcześnie rano. Chodzi po prostu o wstawanie zgodnie z planem.

Kup budzik bez opcji drzemki. Producenci sprzętu w którym da się kliknąć snooze powinni odpowiadać finansowo i karnie za globalny spadek wydajności.

Zupełnie osobnym problemem jest chodzenie spać.

Dodatkowym bonusem jest możliwość wyrobienia u siebie silnej reakcji na budzik. Jako że nie jesteśmy stworzeni do schematu „o godzinie X robię Y”, tylko „gdy zachodzi X robię Y” jest to w zasadzie jedyna sensowna metoda organizowania sobie dnia, w którym masz czas wolny.

3. Dieta

Nie, nie 1000kcal. Po prostu zaplanowanie co i kiedy będziesz jeść.

W większości wypadków pozwala się wybić z bezmyślnego hedonizmu. W rozpisce jest kurczak z ryżem i trochę oleju, to jem kurczaka z ryżem i olejem. Są wszystkie składniki odżywcze które planowałem zrealizować w tym posiłku – czy fanaberie smakowe naprawdę są warte dodatkowych kosztów (pieniędzy i czasu), zapchanych żył, bycia grubym i obniżonego nastroju i wydajności? Zdrowo, szybko, smacznie, tanio i z myślą o wydajności – z zasady przynajmniej jedną opcję trzeba odrzucić. W ramach ćwiczenia siły woli rozwiązanie polityczne (zasypuj problem pieniędzmi aż zniknie) nie są do końca idealne 😉

Dodatkowo wykorzystujesz nabytą wcześniej umiejętność reagowania na budzik. Posiłek ma być o 13, o 13 dzwoni budzik, o 13 wyciągasz jedzenie i jesz.

4. Planowanie zakupów

Podobne funkcje co dieta. Nawet dość blisko się łączą.

Uczysz się, że to co dawny Ty zapisał na małej karteczce jest znacznie, znacznie ważniejsze niż to, na co aktualny Ty ma „ochotę”. Jakieś skojarzenia? To-do list może? 😉

5. Punktualność

Kluczowy jest aspekt „zawsze”.

Wymusza dodatkowe planowanie. W związku z tym uczysz się ile trwają różne czynności, które wykonujesz w ciągu dnia. Biorąc pod uwagę ile pracownik na etacie pracuje na godzinę (coś koło 1/3) i ile przeciętnemu przedsiębiorcy wydaje się że pracuje w ciągu dnia (też jakoś 3 razy więcej niż w rzeczywistości) to dość cenna wiedza.

 

Zwróć uwagę, że każdy z tych nawyków z jednej strony trenuje Twoją siłę woli (na początku), ale potem sprowadza się do podążania najskuteczniejszymi drogami. Reagowaniem na z góry zaplanowane bodźce według wyuczonych schematów bez dotykania jakiegokolwiek myślenia – niemal zawsze możesz oszczędzać zasoby na istotniejsze kwestie.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (5 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 4 votes)
5 Nawyków, Które Budują Siłę Woli, 5.0 out of 5 based on 5 ratings
Twoi znajomi też mogą skorzystać!
Autor: Jakub Królikowski

3 genialnych kometarzy

  1. Ciekawy wpis.
    Można by dodać, że do ćwiczenie silnej woli wymaga jeszcze opanowania i kontroli emocji w każdych warunkach. Wymaga również, aby stać się bardziej świadomym społecznie oraz samo-świadomym osobistych skłonności.

    Rozwijanie siły woli wymaga też, aby nauczyć się jak planować czas efektywnie, wyznaczać priorytety, zarządzać swoim stresem proaktywnie, nauczyć się jak podejmować codziennie lepsze i bardziej efektywne decyzje.

      (Zacytuj)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. Marek pisze:

    wstawanie poranne oraz ćwiczenia fizyczne opanowałem, natomiast z dietą niezbyt dobrze mi wychodzi, ale to trochę ze względu na pracę nie mogę ustawić sobie sztywnych godzin na jedzenie, trudno w środku spotkania z kierownictwem wyciągnąć lunch i jeść

      (Zacytuj)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. Marcin pisze:

    Takie podejście mi się podoba -- stawienie na konkrety: zaplanuj, ustal, pomyśl jak coś zrobić i tego się trzymaj. Właściwie w dużej mierze pomijasz sam temat siły woli, jako trenowanie swojej (hmm… ) zdolności do przeciwstawienia się takiej czy innej pokusie. Z mojego punktu widzenia najcenniejsze jest pierwsze zdanie pkt 0 -- nie stawiaj na samą siłę woli. W pełni popieram.

      (Zacytuj)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Connect with Facebook