3 Strony, Które Mogą Ci Rzeczywiście Pomóc w Osiąganiu Celów

Robienie ze swojego życia gry przygodowej online brzmi idealnie normalnie, prawda?

Oby, bo do tego sprowadza się zabawa na dziś.

Gamification

Gry są fajniejsze od zwykłego życia. Moja zdecydowanie ulubioną częścią tego zdania jest to, że jest w miarę uznawanym naukowo faktem, a nie moją opinią. Jak nie wierzysz to wrzuć w google „Gamification”.

W skrócie: można przekonać ludzi do wykonywania monotonnych czynności po 12h na dobę, latami, stale w nienaturalnej pozycji(siedząc), przed monitorem. Dopóki trzeba im za to płacić, to nazywamy to karierą i udajemy, że wszystko jest w porządku.

Naturalnie istnieje sytuacja, kiedy to oni za to płacą i im się to podoba. Nazywamy to grami komputerowymi.

Wierzę, że też masz naturalny instynkt do wyszukiwania okazji i widzisz, co można z tym zrobić. Pozostaje tylko kwestia „jak”. Na szczęście na to pytanie odpowiedziano już za nas simple smile 3 Strony, Które Mogą Ci Rzeczywiście Pomóc w Osiąganiu Celów

Poziomy – Twoja postać musi się rozwijać i być coraz silniejsza w grze. Przedmioty, bonusy, umiejętności, czary itd.

Konkurencja i Kooperacja– Nie możesz być jedynym graczem w swojej kategorii.

Jasne Reguły – Dokładnie wiadomo, za co są nagrody i jakie jest przełożenie pracy na zysk.

Nie będę szukał dokładnego cytatu z „Gry” Straussa, ale rzucił kiedyś na temat community PUA „Powiedz mężczyznom, że istnieje dowolna dziedzina, w której można być lepszym dzięki treningowi i porównywać wyniki i masz przepis na uzależnienie”. Tak, na kobiety też działa.

Oczywiście nie do każdego systemu da się zaadoptować wszystkie reguły. Czasem nie ma takiej potrzeby, czasem nie pasują do konstrukcji, a czasem trudno wmówić ludziom, że wirtualny bonus jest właśnie tym, czego poszukują.

43 Things

Najmocniej nastawiony na osiąganie celów system. Procedura jest dzięki temu najprostsza:

1. Wpisujesz swoje cele

2. Zbierasz wsparcie bezpośrednio albo czytając dzienniki

3. Dajesz wsparcie po osiągnięciu celu

Ta-dam. Wady i zalety tego systemu są oczywiste. Jeśli chcesz zacząć biegać rano, to będziesz miał mnóstwo wsparcia i źródeł. Jeśli chcesz założyć firmę łączącą high-tech i logistykę na skalę świata, to pula doświadczenia może być dość mała.

LifeTick

Niemal identyczna zasada działania, ale trochę bardziej rozbudowany system.

Poza celami masz wartości, do których je dopasowujesz. Masz kalendarz. Poza celami masz marzenia. Podczas tworzenia celu system wymusza na Tobie podstawy poprawnego ustawiania go, jak SMART czy uzasadnienie „Dlaczego?”.

Mindbloom Tree

A tutaj zaczynają się dopiero konkretne jaja.

Na początku sadzisz drzewo. Na dole widzisz panel z poziomem Twojego drzewa i aktualny bankiem nasionek, za które możesz kupować różne rzeczy.

Nie wiem jak Ty, ale ja znam ludzi którzy inwestują regularnie czas w gry o tym samym stopniu skomplikowania, pozbawione jedynie aspektu osiągania celów.

Masz słońce(inspirację) i wodę(zadania), dzięki którym Twoje drzewo rośnie a Ty zdobywasz nasiona. Poza tym możesz dodawać znajomych i tak dalej.

Szczególnie podoba mi się lista, z której mogę wybierać cele, zamiast tworzyć je samemu. Czuję się bardziej „w grze”.

Jak wykorzystać te zabawki jeszcze lepiej

Przede wszystkim oceń, co na Ciebie działa najlepiej. Wsparcie i konkurencja? Dodaj znajomych. Tworzenie nawyków(drzewko), małe cele(43) czy wykresy(lifetick)?

Wszędzie jest płatna część contentu(ok, chyba w 43 nie ma). Mam trochę mieszane uczucia co do niej. Np. w lifetick płatna jest część podglądu profilu, co wydaje się mieć sens. Natomiast w Mindbloom płacisz za coś, na co mógłbyś uzbierać nasionka – co jest dla mnie tak skrajnie idiotyczne, że aż ciężko to opisać. Gdybym chciał mieć pewność, że nie uzależnię się kiedyś od jakiejś gry, to kupiłbym na początek konto z postacią na maksymalnym poziomie.

Oczywiście wszystko działa pod Androidem, każdą normalną przeglądarką, a pewnie nawet na iSprzęcie. Choć wersja pc jakoś tak bardziej mnie przekonuje.

Masz jakieś inne sztuczki, żeby rzeczywiście realizować plany?

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (5 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 3 votes)
3 Strony, Które Mogą Ci Rzeczywiście Pomóc w Osiąganiu Celów, 5.0 out of 5 based on 5 ratings
Twoi znajomi też mogą skorzystać!
Autor: Jakub Królikowski

2 genialnych kometarzy

  1. Robert pisze:

    Jeśli ktoś jest zainteresowany grywalizacją swojego życia/zadań/nawyków itp. proponuję wpierw wykonać test psychologiczny, żeby wiedzieć jakimi kategoriami się kierować przy wyborze narzędzia (http://www.gamerdna.com/quizzes/bartle-test-of-gamer-psychology/).

    Od razu wyjaśnię jedną istotną kwestię. Ten test dobrze pokazuje czy masz szansę znaleźć coś dla siebie czy nie bardzo 😉
    Jeśli dostaniesz wysoką ocenę w „socializer” to jest wiele stron opierających się na tej cesze i prawdopodobnie któraś przypadnie do gustu.
    Jednak jeśli dostaniesz w tym kryterium niską ocenę, bądź patrzysz na facebooka inne temu podobne wytwory tak jak ja, czyli jako pole dla emarketingu zamiast miejsce do „poznawania i integrowania się z innymi użytkownikami”, to przykro mi bardzo. Poszukiwania jakie mam za sobą jasno pokazują, że nie ma narzędzi dobrze wspierających gamification.

    Z wyżej wymienionych LifeTick opiera się tylko i wyłącznie na aspekcie socjalnym czyli nie ma w sobie nic z rzeczywistej grywalizacji.
    Z koleji Mindbloom jest już spoko. Jednak tak jak Kuba napisał, to jest dobre do tworzenia nawyków i ewentualnie dla prostych zadań. Jest jeszcze Fitocracy do częstego uprawiania sportu.

    Jednak powyższe aplikacje wykorzystują jedynie ułamek wpływu jaki wnosi gamification do życia. Tylko pytanie jak to uprościć i zautomatyzować. Co wykorzystać, aby oferowało niemal nieograniczone możliwości zgrywalizowania swoich celów, projektów, zadań i nawyków.
    Niestety jest to temat bardzo przyszłościowy i na razie pozostaje kartka papieru, długopis i flamastry 😛 Rozpisać sobie cele i projekty jako questy. Należy przy tym wykorzystać WYOBRAŹNIĘ i przenieść to poza ramy dokumentów do przygotowania czy telefonów do wykonania, na np. miksturkę spokoju dla smoka (dokument dla szefa) umieszczone oczywiście w szerszym kontekście. Do tego rozrysować paski postępu, poziomy, dodatkowe osiągnięcia za np. wykonanie etapu w zadanym czasie (to ma być dodatkowe wyzwanie) no i na koniec oczywiście określone nagrody.

    Mając coś takiego można oderwać się od codziennej nudy i czerpać zabawę nawet z najgorszych zadań 😉

      (Zacytuj)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Testy psychologiczne dla graczy, musiałem zrobić 😀 Pełny competitive, reszta tak sobie ^^

      Generalnie zgadzam się ze wszystkim co piszesz, przy czym ( 😉 ) gdyby udało się zebrać osoby, z którymi naprawdę chce nam się konkurować to chyba tylko skrajnie aspołeczni nie byliby w stanie z tego skorzystać.

      Strasznie cały czas brakuje mi gotowego systemu, przy którym czułbym się rzeczywiście w grze -- jako gamemaster mało wkręcasz się w środowisko. Po chwili zabawy z mindbloom też podziękowałem póki co -- lepiej rywalizuje mi się z samym sobą jednak.

      Enjoy ;]

        (Zacytuj)

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Connect with Facebook