2 Listy, Których Potrzebujesz Codziennie

Chyba wszyscy słyszeli już o to-do list.

Ale jest lista o wiele cenniejsza w kontekście osobistej efektywności.

O czym mowa?

Photo by puuikibeach

Ten wpis jest częścią większej serii na temat efektywnego zarządzania czasem.

Jeśli na co dzień zajmujesz się realizacją projektów, gdzie Twój zysk i czas pracy zależy od efektów, a nie od tego ile godzin siedzenia masz wpisane na umowie (albo po prostu robisz w życiu cokolwiek) to zauważyłeś pewnie, że doba jest o jakieś 12-18h za krótka.

Bez względu na to, jak bardzo upychasz zadania na liście spraw do załatwienia, albo jest ich za mało, albo nie jesteś w stanie ich zrealizować. Jak temu zaradzić?

O czym wszyscy wiedzą

Na szybko odświeżmy tylko informacje o to-do list. Bez względu jak wyszukane metody do poprawiania jej będziemy stosować, jest to po prostu prymitywny spis rzeczy, którymi masz się dziś zająć.

Podstawy zarządzania priorytetami mówią, żeby podzielić rzeczy na ważne i mniej ważne (według jakiegokolwiek systemu). Te, których twórcy kiedyś zetknęli się z rzeczywistością mówią o zadaniach, które masz zrealizować(wysoki priorytet, tylko Ty umiesz je zrobić), tych które masz zlecić(wysoki priorytet, stać Cię) i tych, o których masz zapomnieć(wszystko inne).

Ale jest jeszcze jednak kategoria zachowań.

Not-to-do list

Zaskakujące, jak wielu czasu potrafi zostać zużyte w ciągu dnia na nieefektywne nawyki, czy kompletnie losowe zachowania. Zatrzymaj się na chwilę i przenalizuj swój dzień od chwili, kiedy wstałeś.

 Za każdym razem, kiedy robisz coś nieistotnego, nie robisz czegoś istotnego

Co mogłoby się stać, gdybyś nie zmarnował ani minuty w ciągu dnia?

Oczywiście to pytanie jest śmieszne z tego samego powodu, dla którego nie planujesz podróży w godzinach szczytu co do sekundy. Ale możesz zacząć poprawiać sytuację.

Jak to zrobić?

Listę not-to-do tworzysz w dokładnie ten sam sposób, co listę to-do. Naprawdę, nie ma tutaj ani odrobiny czarnej magii, spisujesz rzeczy, których masz nie robić, a potem ich nie robisz.

Możesz też używać jej do prostego pozbywania się nawyków.

Vintage (aka hipster PDA) – pen&paper. Bierzesz swój ulubiony notatnik I instalujesz na nim swój ulubiony długopis. Notatniki z liniami poziomymi w odstępach, które pozwalają na wpisanie zadania albo nawet z liniami pionowymi (na przykład do tego(3)) możesz traktować jako wersję premium.

App (Chrome)Creature of  Habit. Mało wyszukane, ale skuteczne narzędzie. Wpisujesz jakie zachowanie ma sprawdzać i w jakich ostępach czasowych. Pracuję właśnie nad trochę bardziej wyrafinowanymi zastosowaniami tej aplikacji.

App (Android)Habit Streak. Jeszcze bardziej niewyszukane narzędzie, sprawdza zawsze raz dziennie czy coś robiłeś. Jeśli zdarza Ci się być odłączonym od komputera na kilka dni z rzędu zdecydowanie warto sprawdzić.

Jakie jeszcze metody stosujesz, żeby „pilnować się” w ciągu dnia?

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (3 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
2 Listy, Których Potrzebujesz Codziennie, 5.0 out of 5 based on 3 ratings
Twoi znajomi też mogą skorzystać!
Autor: Jakub Królikowski

10 genialnych kometarzy

  1. Krzysiek Janicki pisze:

    W zasadzie pomysł not-to-do list jest genialny w swej prostocie, jego genialności dorównuje chyba jedynie to-do list. Odnoszę jednak wrażenie, że listy te i korzystanie z nich obarczone może być podobnymi problemami co z listami to-do. Biorąc pod uwagę to co już opisałeś w jak np. nagradzać się za nierobienie rzeczy z not-to-do listy, skoro wszystkie potencjalne nagrody są właśnie na niej? skąd w ogóle wziąć motywację, żeby jej przestrzegać?

    Swoja drogą -- akapit „Vintage…” albo jestem jeszcze nie dobudzony i nie umiem czytać ze zrozumieniem, albo to co tam jest napisane jest po prostu nie do końca składne. Trochę za dużo ” linii poziomych” w jednym zdaniu 😛

      (Zacytuj)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Poprawione, dzięki 😉

      Glukoza Prokrastynacja
      Oto przykłady. Siła woli nie jest magicznym przymiotem 😉 Koreluje z konkretnymi rzeczami, z których można korzystać. Warto się po prostu warunkować, tworzyć inne nagrody.
      Swoją drogą, jeśli uważasz że rzeczy, których nie powinieneś robić to największe przyjemności, to masz przekonanie do przepracowania :)

      Enjoy;]

        (Zacytuj)

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  2. johanna pisze:

    kilka miesiecy temu postanowilam wstawac 2h wczesniej niz zwyklam to robic. Kiedy widze, ze zaczynam „interesowac sie” innymi sprawami, a realizacja moich planow zaczyna powoli schodzic na boczny tor, wymawiam na glos jedno zdanie: nie po to wstawalam wczesnie, zeby teraz marnowac swoj czas!

      (Zacytuj)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Wszystko co działa, jest dobre.
      Sprawdza się przez cały dzień?

      Enjoy;]

        (Zacytuj)

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • johanna pisze:

      Jak Boga kocham, pomaga!!! Codziennie mam niesamowity power, przez to że udaje mi się wykonać plany, mam masę czasu na rozwijanie swoich pasji i spełnianie marzeń!
      sen bifazowy z 25min drzemką w ciągu dnia i 5godzinnym snem zdaje egzamin.

        (Zacytuj)

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • Ciesze się :)
      Mówisz o samym śnie bifazowym czy też o not-to-do?

      Enjoy ;]

        (Zacytuj)

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  3. edulider pisze:

    świetny pomysł z not-to-do! Powinny pojawić się takie kartki samoprzylepne:)żeby uświadomić sobie na co tracimy czas w ciągu dnia!

      (Zacytuj)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Na pewno możesz (możecie?) zacząć się bawić z metkownicą 😉

      Zapisywanie własnej aktywności przez cały dzień jest męczące, ale jako eksperyment bardzo otwiera oczy.

      Enjoy;]

        (Zacytuj)

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  4. johanna pisze:

    Jakub Królikowski:
    Ciesze się
    Mówisz o samym śnie bifazowym czy też o not-to-do?

    Enjoy ;]

    Kuba- zdecydowanie oba elementy sprawiły, że jestem szczęśliwa! Podwoiłam ilość wolnego czasu! A Ty dajesz sobie rade przy śnie polifazowym?
    x

      (Zacytuj)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Odstawiłem adaptację do Uberman, sypiam teraz przeróżnie. Kiedy straciłem laptopa zdarzało mi się nawet monofazowo dla zabicia czasu 😉

      Fajnie, że działa. Testuj nowe rzeczy, zawsze jest coś więcej.

      Enjoy;]

        (Zacytuj)

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Connect with Facebook